Vår dirigent

Vår dirigent Birgitte Jerg Schmidt kommer fra Danmark, hvor hun først tok en Mastergrad som utøvende blokkfløytist, og en Master i instrumental pedagogikk. Etter et opphold med studier i Paris, vendte hun tilbake til Danmark, hvor hun tok en utdannelse som kordirigent, og bosatte seg i hjertet av Jylland. Herfra reiste hun ut som utøvende musiker, underviser og kordirigent.

Etter 10 år som underviser ved flere Kulturskoler i Danmark, og med bagasjen full av erfaring, valgte hun å reise med sin familie til utlandet for å prøve nye veier.

Erfaringen hun har tatt med seg som musiker og underviser, bygger på inspirasjonen hun har fått i møtet med musikk mellom mennesker, fra enkel sang med små barn, til teoretiske økter med aspiranter til Musikkhøgskolen, og musikkglede sammen med voksne amatører.

Høsten 2005 bosatte hun seg med sin familie i Bodø, og siden da har hun undervist ved kirkene i Bodø, vært vikar i Kulturskolen, og opprettholder i dag en stilling som lektor på Musikklinjen ved Bodø Videregående skole.